Добредојдовте
  • Users with e-mails at mail ·ru, aol ·com and gmx ·com to contact admins for registration.
  • Новорегистрираните членови повратниот одговор од форумот за активирање на сметката нека го побараат и во Junk на нивните пошти.
  • Сите регистрирани членови кои неучествуваат во дискусиите три месеци автоматски им се брише регистрацијата

 

Thread Rating:
  • 4 Vote(s) - 2.5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Словени
Author Message
Пат Offline
Posting Freak
*****

Posts: 1,630
Joined: Apr 2010
Reputation: 39
#1

Благодарение на ТатапIcon_wink , кої што даде линк кон еден интересен форум, наидов на нешто многу интересно:

Quote:Тава къде вика плъотрепача е интересното и ако сакаш да видиш кви сме Авраме текива работи требва да дириш. Примерно, насекъде по нашенско има оброци. Тва е от езическо време, ама са нагодили към ристиенството и уместо на бог се кланят на светец. Тава го има само у западна Блъгария и Сръбия. Я у една полска книжка "Славянска митология" чето навремето що са се сбирале на покрай неко дъб, къде е ударен от гръм, що са мислиле че дъб е дрвото на Перун и он го е отбелезал с гръм. Там са редили от камънье статуи и са се сбирали да принасат жертви.
И кво има при назе? Я с очите съм си видел на село дъб, разцепен от гръмотервица и до ньего- кръст с надпис от 1804 годин. Там са се сбирали ората от един род на курбан на светеца на день, даже знам кои ора са. Видиш къ традицияата си е останала, само уместо статуа на Перун са напраи кръст на светец. Та тава сме ниа. Ако сакаш моо ти пратим снимка, они пустиняците изкопаа кръста що диреа иманье и са го нема, та добре че бе я го снимам преди 20 и неколко годин та да се знаа кво е било.

http://www.severozapad.org/forum/index.php?topic=96.15

А Вова? Што ке кажеш ти?
21-10-2010, 02:44 PM
Reply
jingiby Offline
Posting Freak
*****

Posts: 994
Joined: Aug 2010
Reputation: 15
#2

[Image: _2b2be0f8f40b35f86b78fdebb1fab367_1223457023.jpg]

При празника "Кръст" или "Светъц" жертвата е обречена и се принася като "предплата" за здраве и благоденствие за в бъдеще,и то към конкретен християнски светец. Оброкът, мястото на обреда, е в родовото землище на дарителя и е белязано с каменен кръст, на който много често е изсечено името на дарителя и на светеца, който ще бди цяла година за здравето и благоденствието на рода. Повечето оброчища се намират под клоните на някое вековно дърво - дъб, круша, бряст, клен или стара слива, при което каменният кръст само привидно е оброчен знак, а присъствието на вековното, миросано дърво, без съмнение ни отвежда към първообраза - култът към дървото. Затова на много от кръстовете има и украса от растителни елементи, а на някои и стилизирани елхи, навярно кипариси.
[Image: 03079b0284b1ec94.jpg]
(This post was last modified: 21-10-2010, 03:03 PM by jingiby.)
21-10-2010, 03:03 PM
Reply
jingiby Offline
Posting Freak
*****

Posts: 994
Joined: Aug 2010
Reputation: 15
#3

Бръшлян – символизира здраве и дълголетие и е особено лековит, когато расте по храмове; символизира безсмъртието.

Имел – смята се за юдинско и когато се бере се оставя конец или паричка. Дом, в който има имел се смята за щастлив. Вярва се, че е лековит.

Ябълка – Използва се при годеж и сватба; при смърт в специална торба се слагат до мъртвеца ябълки, които да занесе на своите по-рано починали роднини.

Бук – свещено дърво, на него живеят самодиви; не се гори, не се внася в къщи, че е самодивско.

Брест – гони лошите сили. Когато заграждат ново гумно оградата е от бряст. Под него може да се спи, защото няма лоши дихания.

Ясен – с неговите листа лекуват ухапване от змия. От него бягат самодиви и змейове. В коледни песни е райско дърво.

Явор – под него стои св.Никола, а св. Неделя го буди. От него правят овчарски кавали, сватбарската чаша, с която кумът запойва младоженците; ведрото, с което булката ще донесе вода. Само то може да запази булката и момата от змейове и самодиви. Под него може да се спи без страх и да се прави оброк.

Дъб – свещено дърво; от него е бъдникът; полазникът влиза на Игнажден с дъбова пръчка или шумка. Заместват храма.

Орех – има връзка с живота на човека. Ореховата шума гони змейове и самодиви през Русалската неделя всяка мома и булка слага в пазвата си орехови листа и пелин. На Духовден под краката си слагат орехова шума, за да видят мъртвите, а след това я отнасят в къщи.

Дрен – символ на здраве и дълголетие, радост и младост.

Глог – гони всички лоши сили и който има тояга от глог спокойно може да пътува нощем

Прокълнати дървета и растения – трепетлика, овес, бръшлян, ела, върба, калина.

Из Иваничка Георгиева. Българска народна митология. С.1983.стр. 35-40
[Image: 03079b0284b1ec94.jpg]
(This post was last modified: 21-10-2010, 03:23 PM by jingiby.)
21-10-2010, 03:21 PM
Reply